04.05.2011

Fremdeles lider dyr i sirkus

Ingen burde lide for å underholde oss.
Alle kan nok tenke seg at dyrene på sirkus ikke har det bra. 
Voldelig trening, liten bevegelsesmulighet, separert fra andre artsfrender, usikkert og hektisk stressende miljø og timeslange transporter, er noen av de tingene dyrene må igjennom for å gi deg en helaften med familiehygge (som lærer barn gale holdninger), popkorn og ett bilde av dine små barn på ryggen av en sykisk nedbrutt elefant.  

Man skal ikke tro at dyrene leker i sirkusringen. Det er nøye innøvde bevegelser og rutiner, som dyrene må piskes og tvinges igjennom. Når du ser inn i øynene på en av dyrene, ser du lett at forholdet mellom dyretemmeren og dyret ikke er bygd på gjennsidig respekt, men på frykt. 



Hvorfor markerte NOAH utenfor Landbruksdepartementet i dag.

Bakgrunnen for markeringen var et forslag fra Mattilsynet som ble oversendt departementet for nesten et år siden, der det er foreslått et forbud mot elefanter og flere andre dyr på sirkus. NOAH reagerer på at Lars Peder Brekk trenerer saken og krever at han gjør jobben sin.
Står det på Noah sine sider.

- Landbruksdepartementet har hatt mer enn god nok tid på seg i forhold til denne saken, og vi håper de kommer til en avgjørelse snarest slik at dyrene skal slippe å lide i flere år til på norske sirkus, sier koordinator for NOAHs sirkuskampanje Thomas H. Olsen.

- Per i dag har man en situasjon hvor det i prinsippet ikke er noen regler for dyr i sirkus – dyr som Mattilsynet anser for uforsvarlig å ha i sirkus, som f.eks. elefanter, er det fritt frem for å bruke rett og slett fordi reglene er forsinket. Det er etter NOAHs syn en skammelig situasjon, sier veterinær i NOAH, Siri Martinsen.
http://www.dyrsrettigheter.no/underholdningsindustri/sirkus/noah-lars-peder-brekk-gj%C3%B8r-ikke-jobben-sin/


Vil du vite mer om dyr i sirkus, les mitt tidligere innlegg:

Tvunget til å underholde!





Hilsen Louis Wibe
leder av Reach Out And Touch
Future, Animals, Climate, Earth,

4 kommentarer:

  1. Eg e tildels enig med deg louis, men eg syns kanskje du overdreiv litt på nåken punkter her. T.d:"Når du ser inn i øynene på en av dyrene, ser du lett at forholdet mellom dyretemmeren og dyret ikke er bygd på gjennsidig respekt, men på frykt." Sorry, men det tvile eg egentlig på at du kan sjå, med mindre du har nåken evner du ikkje har fortalt meg om? Dessuten såg eg ein dokumentar om eit sirkus med løver her ein dag, og der såg det faktisk ut som dei hadde respekt for han(han gjekk inn til dei uten nåken form for beskyttelse).

    Ellers trur eg du kan tene på å skrive meir objektive innlegg, men eg skjønne at det e lett å la seg rive med litt:)

    SvarSlett
  2. Hei Ingrid, takk for kommentaren.
    For det første er det ikke meningen at et blogg-innlegg skal være så utrolig objektivt. Ingen ting kan noen gang bli objektivt.

    For det andre kan man fint se at dyr i sirkus ikke har det spesielt bra. Da jeg var på markering mot det i dag, kom det en dame syklene bort til oss og fortalte om en gang hun var på sirkus og om hvordan hun virkelig kunne se at det dyrene ikke gjør det utifra egen vilje, men fordi de var livredde. Fra den dag av ville hun aldri mer dra på sirkus med dyr. Det er altså ikke en spesiell evne jeg har til å se dyrs lidelse. Den tror jeg eksisterer hos de fleste som har hatt en del omgang med dyr. Tror du ikke man kan se om de er glade eller ikke?

    Altså det er ikke spesielt vanskelig å se at dyrene ikke er lykkelige eller tilfredse. Og det mener jeg at man fint kan se i deres øyne.

    Og forresten tror du at den dokumentaren av et sirkus er så utrolig objektiv? Og det jeg mener er ikke at dyrene ikke har respekt for dyretemmeren, men at dyretemmeren ikke har respekt for dyret. Det er gjensidig respekt.

    SvarSlett
  3. Nei, eg er klar over det Louis. Saken er bare at dersom du prøver å skrive LITT meir objektivt, trur eg at du kan tene på det. Då virke du med eingang meir seirøs. Det er som regel to sider av ein sak, og det syns eg er viktig å få med.

    Eg trur det er med dyr som med mennesker, det er ikkje alltid så lett å sjå kordan dei egentlig har det. (Eg er oppvokst med dyr, og har sjølv opplevd at det slett ikkje alltid er lett å sjå kordan dei har det.) Det kan også vere vanskelig å sjå forskjell på respekt og frykt.

    Det finnes heilt sikkert sirkus der dyrtemmere mishandle dyr, men eg trur ikkje alle gjere det. Det e ikkje lurt å dra alle under ein kam veit du. Eg e ikkje akkurat ekspert på område, men dokumentaren eg såg viste fleire problemstillinger fra ulike vinkler, så ja den virka objektiv.

    SvarSlett
  4. Jeg kommer alltid til å si min mening på denne bloggen, selv om folk vi synes at det bare er sett fra en vinkel, men det er faktisk sannheten: den er bare sett fra en synsvinkel, nemlig min! (men jeg kan alltid prøve å skrive mer reflektert)

    Og det håper jeg at folk vet når de leser. Selvfølgelig kan man stille seg kritisk til det jeg skriver, men jeg vil alltid skrive mine ærlige meninger.

    Når det gjelder dyr i sirkus, må jeg desverre meddele at det er bevist gang på gang at de fleste dyr i sirkus ikke har det bra, (selv om det sikkert finnes dyr som ikke har det, eller har det mindre enn andre). Det er den realiteten jeg opererer etter.

    Hele poenget for hvorfor de skal lide seg igjennom dagerslange kjøreturer og andre unaturlige og krenkende tilstander, er bare for vår underholdningens skyld. Det gjør meg sint.

    I sirkus hindrer man dyrenes naturlige behov og deres naturlige atferd, ingen ville dyr vil bli lykkelige under slike forhold, elefanter hører til på savannene (ikke lenket til ett sirkustelt i Norge)

    At mennesker viser sin overlegenhet iforhold til dyrene med lyskastere og pisk, er både gammeldags og moralløst. Uansett hvor mange dokumentarer jeg ser om dyr som har det bra i sirkus, kommer ikke til å endre mine holdninger til dette temaet.

    Til å med fra igjennom en stortingsmeldingen om dyrehold og dyrevelferd foreslo det at sirkusenes mulighet til å vise frem dyr burde innskjerpes. Og Mattilsynet har sent sin anbefaling til Landbruksdepartementet som inneholder ett forbud mot elefanter på sirkus.

    Det er da tydelig at det ikke bare er jeg som har en spesiell evne til å se at dyr lider i sirkusringen. Jeg driver aktiv kildekritikk i mitt arbeid, og mine meninger beror seg ikke på synsing, men på tydelige bevis og gode etiske argumenter.

    Hilsen Louis Wibe

    SvarSlett