25.05.2011

Eksplosjon og blodbuss!

(Det var meningen at dette innlegget skulle komme ut i går kveld.)

I dag ble jeg vekket av en bekymret stemme sa nærmest skrek inn i telefonen til meg. Jeg halvsøvne og forundring forsto jeg etter vært at det hadde skjedd en eksplosjon på UMB. Heller ikke hvor som helst, men på mitt institutt: IPM på jordfagsbygningen. Jeg ble helt sjokkert over nyheten og bestemte meg for å kaste Markus (en jeg bor med) opp av senge for å være med meg bort for å se hva som hadde skjedd!

Til min store lettelse (men også en liten skuffelse) så det ut til at det ikke hadde skjedd noe som helst. Ingen flammer, sirener eller et gigantisk krater. Men jeg så noe lettere skremte professorer, noen oppegående politimenn og noen stolte brannmenn.

Foto: Louis Wibe
Dette er tydeligvis hva som har skjedd (ifølge umb sine nettsider):

Tilstanden til de to ansatte som ble brannskadd i formiddag under et arbeid i Jordfagsbygget ved universitetet er nå avklart.


Begge de to ansatte ved universitetet ble fraktet til Ullevål sykehus for behandling etter at de fikk brannskader i forbindelse med et arbeide på et ventilasjonsanlegg. 

Meldinger fra sykehuset nå i ettermiddag er at det går bra med begge de to skadde.

Årsak ikke avklart 
I etterkant av slike hendelser spekuleres det ofte i årsak. Og en teori til at den eksplosjonsartede brannen oppsto kan være at det har vært gamle avleiringer av perklorat i et ventilasjonsanlegg. Men det understrekes at skadeårsaken forløpig ikke er avklart. 

Rundt klokken 10
Ulykken inntraff like før klokken 10 i formiddag. Da holdt de to skadde på med et arbeid på ventilasjonsanlegget i Jordfagsbygget. Det var under dette arbeidet at hendelsen inntraff.  

Arbeidstilsynet er varslet i saken og både politi og helsepersonell og brannvesen kom raskt til skadestedet.

Ulykken skjedde i en del av jordfagsbygget som ikke er i daglig bruk, men for sikkerhets skyld ble alle evakuert ut av bygget inntil fagfolk fikk avklart at det ikke var mer gass i de aktuelle lokalene.

Selve skadestedet ble nå i formiddag avstengt. 

http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7645485
http://www.moss-avis.no/nyheter/skadet-i-eksplosjon-ved-umb-1.6258039 (med video)
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3156596.ece


Foto: Louis Wibe


BLODBUSSEN!
Da jeg var ferdig med å ta bilder (det var liksom ikke så mye å ta bilde av, som du ser)
Støtte vi utrolig nok på blodbussen! Hurra. Jeg fikk overtalt Markus til å bli med å melde seg på som blodgiver. Så vi har time i september for å ta blodprøver for så så kanskje en gang til neste år for første gang gi blod! (om blodet mitt er bra nok for dem da.)

Foto: Louis Wibe
I dag (24) flytter jeg offisielt til det nye huset! Så da tenkte jeg at jeg skulle legge ut et "ha-det-bra" Pentagon innlegg! (Så det er bare å følge med!) (kommer iløpet av dagen!)

Hilsen Louis Wibe
leder av Reach Out And Touch
Future, Animals, Climate, Earth,

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar