05.05.2011

En appell til økonomene.

En lite appell til de som nå lenge har hatt 
og vil ha verdens skjebne i sine hender; 
økonomene!

Jeg må først si at jeg absolutt ikke er kvalifisert eller er noe spesiell kunnskapsrik i temaet økonomi. Den absolutte forståelsen av økonomi vil selvfølgelig mangle hos meg, men det er da heller ikke poenget å gi ett helhetlig bilde av dagens økonomiske tilstand. Jeg har ikke studert økonomi og dette innlegget vil alt være fra slik jeg ser det fra utsiden (med miljøvern og dyrevern briller på). Det er heller ikke meningen å rakke ned på noen politiske partier eller forskjellige ideologiske rettinger. Jeg skal heller ikke begi meg ut på noen erindringer om alternative økonomiske modeller, sant at jeg vil hinte til at vi burde tenke mer i retting av økonomi i samarbeid med økologi.

Jeg kommer bare til å ta opp et par ting som jeg mener er hovedproblemene i den økonomien som drives i dag. Og jeg kommer ikke til å ta opp de positive tingene ved dagens økonomiske modell, selv om det finnes mange.

Jeg skal avsløre hva jeg mener er hovedproblemet med en gang.
Problemet er at økonomer ikke kan økologi, ikke prioriterer økologi eller hører på økologer.
I en morderne fremtidrettet økonomisk modell burde begge disse to sidene, som er av samme sak, være likestilt. I dag er den en stor ubalanse der økonomi styrer alt og økologisk kunnskaper nesten alltid legges til side. Enten det er snakk om matvareproduksjon

Ordet Økonomi (gresk opphav), og kommer av οἶκος (oikos; hus) og 
νόμος (nomos; å dispensere eller å tildele), altså husholdning.


Ordet økologi (greske opphav); οἶκος (oikos; hus) og 

λόγος (Logos) om betyr hushold som betyr læren om.


For å i det hele tatt kunne klare å drive en husholdning (økonomi) ordentlig så må økonomer vite noe om hvordan huset fungerer (økologi)!
Det er like elementært som at jeg må kunne spille ett instrument for å kunne kalle meg musiker.
Eller ha lappen for å kunne kjøre bil.

Det burde være ulovlig å disponere planetens begrensede ressurser uten å vite om hvordan det påvirker planeten og dens organismer.

Økonomer snakker om økonomisk vekst, som om verdens ressurser er uendelige. 
Det virker som økonomer (og mange andre for den saks skyld) glemmer at vår planet og alt den består av, er begrensede resurser. Det er ikke uendelig med ikke-fornybar energi, landarealer og vann.
Det lønner seg absolutt ikke å tenke at man hele tiden skal ha en økonomisk vekst. Fordi det er umulig.
Vi kan ikke fortsette å tro at vi hele tiden skal ha en høyere og høyre levestandard, flere og flere hus, hytter, båter, biler og fly. At alt alltid hele tiden skal bli større og bedre. At vi skal utvinne mer og mer energi, og bruke større og større plass.  Desto mer vi fyller verden av våre egne ting, desto mindre blir det av det som opprinnelig var.

Verden er begrenset, vi kan ikke vokse i det uendelige. Så hvorfor følger vi en økonomisk modell som krever at vi hele tiden kjøper mer og mer, for å holde hjulene igang. Hvorfor tror de at det lønner seg at man lager ting som blir ødelagte med en gang, slik at man kjøper nytt? Hvordan kan det ha seg slik at økonomer tror at man tjener på å produsere noe i ett land, for å fly det tusenvis av mil til ett annet for å få det montert?

For sannheten er at man ikke tjener på å gjøre det på denne måten. Jorda og dens økosystemer som vi er så avhengig av tåler ikke dette presset. Å når det ha kapitulert vil ikke en gang oljebransjen ha tjent nok, av alle de penger de noen kan kunne spare opp, vil de aldri kunne betale for rent drikkevann, mat, husly og
sikre forhold til hele jordas befolkning.

Om økonomene bare hadde forstått hva slags konsekvenser det har å drive ressursene på planeten på denne måten. Om de bare kunne forstått at de tjener på å være miljøvennlige, det vil på langsikt være så økonomisk lønnsomt å tenke økologisk. Vi må legge fra oss en økonomisk modell som premierer korttenkthent og egoisme, til fordel for en som premier langsiktighet og bærekraftighet.  



Hilsen Louis Wibe
leder av Reach Out And Touch
Future, Animals, Climate, Earth,

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar