08.02.2011

Tvunget til å underholde!

Jeg må innrømme at noe av det morsomste jeg viste da jeg var liten var å dra på sirkus. Først å fremst fordi da fikk jeg muligheten til å se levende dyr. Jeg husker godt da jeg fikk ta på en av de store elefantene etter forestillingen. Det å se dyr er en opplevelse. Men nå som jeg har blitt større og klokere, forstår jeg at det er på tide å legge barnslige lyster til side og heller glede seg over sirkus uten dyr!

Det som gleder mitt hjerte er at Bolivia som første land i verden innførte forbud mot alle dyr på sirkus. 1 juli 2009 ble dette bestemt og sirkusene fikk et år på seg til å omstille til å gå over til kun frivillige artister. Domstolen kom frem til at dyr i sirkus er dyremishandling, og loven forbyr ikke bare ville dyr men også domestiserte dyr.

Andre asiatiske land går også i spissen for å gå over til dyrefriesirkus. I november 2009 kom nyheten om at Indiske myndigheter hadde valgt å forby elefanter på både sirkus og i dyrehager. De rundt 140 elefantene som var fordelt på 26 dyrehager og 16 sirkuser skulle overføres til reservater umiddelbart. Central Zoo Authority i India uttalte da nyheten kom at det “ikke er den beste plassen for store dyr som trenger stor plass og bevegelsesfrihet”.


Tro det eller ei men også Kina viser muskler i denne saken. I september 2010 kom den historiske avgjørelsen om å forby dyr i sirkus, samt bruk av dyr til levende “fôrings-show” i dyrehager i Kina, og i januar 2011 trådte den nye loven i kraft. Allerede har flere sirkus og dyrehager kuttet ut å bruke dyr, mens dyrevernorganisasjoner jobber hardt med å finne en løsning på hvor dyrene skal bli omplassert.

Det er på tide å forby dyr i sirkus som turnerer i Norge!

 Skriv under NÅ!


 - Det er totalt unødvendig å more seg på bekostning av dyr, vi vet godt hvordan de blir trent og hvordan de lever. Man kan ikke lenger si man ikke vet bedre. Å unngå dyresirkus som Merano og Arnardo, og heller ta med barna på Xanti eller Kha-Oom som ikke bruker dyr, er å lære barn empati og respekt for dyr. Mange forteller oss at de har en dårlig følelse når de ser elefanter stå på to ben på en kasse i sirkus; dra heller på en av de mange dyrefrie sirkusene med god samvittighet i året som kommer, sier koordinator for sirkuskampanjen Thomas H. Olsen.
NOAH – for dyrs rettigheter i samarbeid med Animal Defenders International (ADI) har filmet og fotografert forhold for dyr i norske og internasjonale sirkus. Dette resulterte i filmen “Tvunget til å underholde”. Her avsløres den globale sirkusindustriens skyggesider: Milelange dyretransporter, timesvis med fastlenking og innesperring, meningsløse kunster og trening med vold og tvang.
Se filmen her!


JA, til sirkus uten dyr!
Hilsen Louis Wibe leder av
Reach Out And Touch FACE (Future. Animals. Climate. Earth.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar