15.05.2011

Vegetarianere kan jo bare ta av kjøttet!

På tirsdag var jeg på lunsjseminar på miljøhuset G9. Og som de lovet ble det lunsj. Jeg var optimistisk siden jeg regnet med at på slike ordentlige seminarer om klimaendringer og de utfordringene det måtte medføre, skulle ha ett kjempebra vegetar/vegan alternativ. Forhåpningene ble skyvet ytterligere høyere ved at jeg hadde ventet med å spise ordentlig frokost siden i dag skulle jeg få gratis mat (ett ord: student).

Da det endelig var tid for mat, og tarmene mine bare skrek i magan på meg, måtte leder for Norges naturvenforbundet bare si (noe i denne duren): "Det har skjedd en teknisk feil så vegetar sandwichene kommer ikke. Men de som er vegetarianer kan jo bare ta av kjøttet og spise resten..."

ER DET MULIG!
Man er ikke vegetarianer/veganer for at man kan ta av kjøttet.
Det er som om å være kristen også bare ta bort Jesus så er man muslim.
Det er som å kjøpe jakke med pelskrage for så å klippe av kragen og så går du med en pelsfri jakke.

Man er ikke vegetarianer fordi man ikke liker kjøtt! For jeg må innrømme at jeg elsker kjøtt!
Det er bare slik at den nytelse jeg får kan aldri 
gjøre opp for den lidelse som er blitt påført. 
Jeg ble helt sjorkert over denne ikke så særlig gjennomtenkte uttalelsen,
også på ett lunsjseminar om klima!
Det virker for meg som om de ikke vet at kjøttindustrien forrurenserr mer enn all trafikk til sammen, eller at det står for over halvparten av all luftforurensning.

NEI, JEG KAN IKKE BARE TA BORT KJØTTET!
Det ville jo bare være helt urimelig å ta bort kjøttet etter at dyret ble drept og maten blitt smurt. Det hadde vært det værste du kunne gjøre å ta vekk dyret som ble drept for å bli kjøtt, for så å ikke spise det, men kaste det vekk... Da har jo ihvertfall dyret dødd for ingen nytte. Det er jo faktisk bedre at det blir drept for mat enn for å bli drept for å kastes!
Hele poenget med å være vegetarianer er at man ikke vil støtte en industri som tjener penger på drap!

Om man skal gjøre verden til et bedre sted må man først gå i seg selv, å se på hva som kan gjøres der, og så tenke på de større tingene. De bryr seg tydligvis ikke nok til å kutte i egene utslipp!


Uff, jeg følte jeg bare måtte få ut den frustrasjonen og sinne! Og nå er det ikke slik at jeg prøver å skape ett dårlig bilde av lederen for Norges naturvernforbund. Absolutt ikke, heller tvert imot. Det bare vier at alle kan lære noe nytt, uansett hvor langt oppe i systemet man er. Jeg skal heller ikke dømme noen utifra en bitte liten setning, som sikkert var ment mer som spøk enn som alvor. Selv om jeg føler at jeg fortjener en beklagelse, siden jeg måtte løpe rundt i Grunerløkka for å få kjøpt noe å spise på ett miljøseminar med gratis lunsj!


Hilsen Louis Wibe
leder av Reach Out And Touch
Future, Animals, Climate, Earth,


3 kommentarer:

  1. det var da fælt da, Louis. Feil skjer! :)

    SvarSlett
  2. At det i det hele tatt serveres kjøtt på MILJØhuset er veldig, veldig ironisk.

    SvarSlett
  3. Meget enig i anonym. Det er trist at ikke flere ser at kjøttproduksjon er hovedårsak til verdens klimaproblemer. Enda mer synd hvis folk vet det, men ignorerer fakta, og fortsetter med sine kjøtt-vaner.

    SvarSlett