19.03.2011

Louis tester det å være veganer! (del 1)

 Denne uken har jeg ikke spist noe kjøtt! hurra!
Og jeg har prøvd så godt jeg kan å holde meg unna egg og melkeprodukter, men det tenker man plutselig ikke så mye over, og så før du aner det har du spist noe som inneholder melk eller egg. (f.eks en kjeks.)

Louis har kjøpt en hau med vegan-produkter for å se
om de kan utkonkurrere de tradisjonelle ikke-veganske dagligvarene!

 
Skalen 1 til 10.
Der 1 er helt grusom,
9 er like god som ikke-veganske matvaren,
10 bedre enn dem ikke-veganske matvaren.
 



Jeg startet litt forsiktig å spise en hel boks med vegansk sjokoladepålegg.
Den er litt mørkere enn vanlig sjokoladepålegg, men den var både søt og med en ellers god smak. Ikke like god som nugati, nussa eller nutella.

 7 av 10


Jeg var ganske pysete i starten,
så jeg turte bare å kjøp ting med sjokoladesmak.

Faktisk ett veldig godt alternativ!
Smaker rett og slett godt!
Så å si like god som sjokolademelk.
8/10 

 Jeg gledet meg veldig til å prøve denne bringebær-desserten. Men da jeg åpnet den ble jeg plutselig veldig kritisk. (fordi den ser ikke så utrolig delikat ut). Før jeg turte å smake på denne gugga; leste jeg på pakningen, der sto det at den er uten alle mulige tilsetningstoffer.

Det er jo kjempebra (og det forklarer fargen...)
Jeg overdriver ikke når jeg sier at dette er den beste bokse-desserten jeg har smakt. 10/10 



På tirsdag var jeg på møte med Noah. Jeg endte opp med; å bli Noah-hjelper (måtte skrive kontrakt og greier) og en hau Noah-greier (plakater, løpesedler, magasiner osv). Jeg er veldig taknemmlig for den gode velkomsten de har gitt meg!

Det har nesten blitt en tradisjon å kjøpe en vegan-muffins på Deli de luca etter et Noah besøk.
Det er seriøst den beste (ikke sjokolade inneholdene) muffinsen jeg har smakt! Utrolig god!
10/10

Uff.. jeg må innrømme at jeg ikke hadde så store forventninger til sojamelk. Som en lettmelk-elskende person var det mye som skulle til for å overbevise mine hlyt ytviklede smakssanser. Sojadrikk klarte det ikke!
Det smaker rett og slett ikke melk (jeg er ikke sikker på at det er det som er meningen). Uansett smaker den alt for søtt og ikke så mye annet...
3/10 
Onsdag denne uken ble jeg invitert av to utrolige koselige jenter på vegan middag! Jeg husker at når jeg så meldingen på facebook at jeg var invitert av to ukjente mennesker var jeg først litt kritisk. Men siden jeg nylig har blitt (etisk)Yes Man,
så måtte jeg bare dra.

Det angrer jeg ikke ett eneste sekund på. For de er beviset på at det går ann å være veganer (de hadde kuttet ut sukker i tilliegg!). Til middagen severte de den beste lasangien jeg har smakt! (hvem skulle tro at den var vegansk).
Dagen etter ble jeg med dem til sverige for å handle veganmat!


Etter noen timer med handling ble vi selvfølgelig sultene; og jeg prøvde min første vegetarhamburger! (Den ble ikke vegansk fordi han tullingen i kasse glemte å ta vekk osten...)
Det smakte så å si som en vanlig burger. Og det et veldig godt alternativ til tradisjonell burger.
9/10

Jeg ente opp med å kjøpe masse vegetramat!
Men jeg sprakk litt på slutten og kjøpte en hau med sjokolade også...


Soyapølser.
Noe med det ordet høres bare ikke bra ut,
men tro det eller ei,
men de smakte faktisk godt.
De er en god erstatning til de orginale.
8/10 
  




  
 
Konklusjon!

Da jeg først tenkte på det å for alvor bli veganer,
ble mitt hode fylt av håpløshet! For hva skal jeg da spise?
Denne uka har lært meg en stor del:
  1. Det finnes mange veldig gode veganske alternativer.
  2. Det smaker så å si like godt som ikke-vegansk mat. 
  3. Det er ikke vanskelig å få tak i. (selv om det var et mye bedre utvalg i Sverige!) 
  4. Det gir ett sundere kosthold. (Jeg har faktisk gått ned i vekt!)
  5. Det gir meg god samvittighet.
Hilsen Louis Wibe, leder av
Reach Out And Touch
Future, Animals, Climate, Earth,
  


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar