28.04.2011

Resultatene av Earth Hour 2011

Innlegget er en slags videresending av e-posten jeg fikk av Ina Toften, kampanjeleder Earth Hour/kommunikasjonsrådgiver


Folk kan diskutere så mye de vil om hvor mye en time av et år har å si. Men tall fra Statnett viser at strømforbruket i Norge gikk ned denne timen med litt over 250 millioner watt, hvilket tilsvarer i overkant av 6 millioner lyspærer. Dermed slukket årets Earth Hour-deltakere litt flere pærer enn under kampanjen i 2010.




- Mediene har lenge slått fast at klimaengasjementet i Norge er dalende. Men når nesten to millioner slukker lyset for klimaet en lørdag kveld – samtidig som Norge spiller sin viktigste landskamp på år og dag, tyder det på noe helt annet, sier Hansson.



I Norge vokste deltakerlisten for tredje år på rad:
I år deltok 310 bedrifter, mange av disse med hundretalls av kontorer/utsalgssteder/hoteller rundt om i landet. 
I tillegg deltok 181 kommuner og 7 fylkeskommuner, 158 institusjoner/etater/skoler og nærmere 40 kirker og menigheter.

For første gang deltok
sykehus og flyplasser – både Torp og Rygge flyplass slukket lyset en symbolsk time. 
I Oslo slukket blant andre Slottet, Rådhuset, Oslo Plaza, Postgirobygget, Holmenkollen hoppbakke, Tryvannstårnet og Operaen lyset. Det samme gjorde Nidarosdomen, Rockheim og Lerkendal i Trondheim, Bergenshus festning, Gamlehaugen og Fløibanen i Bergen, samt en lang rekke hoteller, bygg, kjøpesentre og festninger landet rundt. Flere steder ble også gatelysene slukket. 

Internasjonalt deltok 135 land og 4930 byer – det er ny rekord.Kjente ikonbygg over hele verden slukket lyset for klimaet. Blant dem som gikk i svart var Operaen i Sydney, Kristus-statuen i Rio, Big Ben i London, Eiffeltårnet i Paris, Akropolis i Athen, Brandenburger Tor i Berlin, Table Mountain i Cape Town, Burj al Arab og verdens høyeste bygg som rager 828 meter over havet – Burj Khalifa i Dubai.





”Alle” vet hva Earth Hour erNorstat-undersøkelsen om den norske oppslutningen viser at 84 prosent av de spurte har kjennskap til Earth Hour. Av de under 30 år kjenner hele 93 prosent til klimakampanjen. For WWF er det gledelig at 45 prosent av de 84 prosentene som har kjennskap til Earth Hour, forbinder WWF (Verdens naturfond) med kampanjen 


Etter Earth Hour  - hva nå?
Earth Hour har bidratt til å styrke et klimaengasjement hos folk flest. Men alle andre dager i året må organisasjoner som WWF jobbe målrettet med andre tiltak som skal bidra til at vi får en natur i balanse. Derfor har WWF foreslått en norsk klimalov – som kan snu en utvikling der norske utslipp ikke går ned, til tross for at Norge har forpliktet seg til langsiktige klimamål.



Hilsen Louis Wibe
leder av Reach Out And Touch
Future, Animals, Climate, Earth,





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar