07.09.2011

Fotodokumentar 22#: Beretninger fra Tanzania: Den første dagen!


Dette er det første innlegget fra min fantastiske tur til Tanzania. Jeg reiste dit på grunn av et fag som ble tilbudt ved UMB som het: Field Course in Natural Resource Management in the Tropics.



Fra dagboka:
DAG 1
Takket være den utrolige snille familien til Petter, fikk jeg overnatte hos dem og itillegg kjørte de oss til flyplassen klokken fire om natten. Flyet gikk fra Gardermoen klokken 06:30.
Flyet går 11:15 fra der vi skal mellomlande i Amsterdam. 

Akkurat nå er vi over Ungarn og det er fremdeles over seks timer til vi er fremme i Nairobi.
Vegan-maten på flyet var overraskende godt.
 Damen ved siden av meg har allerede rukket å ta to tabletter proderma. 

Billetten kostet meg hele 7558 kr (Oslo - Amsterdam, Amsterdam - Nairobi,
Nairobi - Dar Es Salaam  og tilbake igjen)

Fart: 933 km/t
Avstand: 5778 km
høyde: 9444 m 
Temp: -44 grader

Bare fem og en halv time til vi er i Narobi (lol).

Nå er vi snart over Tyrkia...
Etter min andre kopp med te begynner jeg gradvis å misstenke at
de to eldre damene som sitter ved siden av meg er lesbiske. 



Nå er vi kommet til Egypt og i boken Mengeles Zoo er over halvparten av sidene lest.
Jeg har selvfølgelig greid å rote bort den gode pennen som jeg har skrevet med helt til nå!
På den roterende globusen på de fire skjermene rundt meg viser nådeløst av vi har kommet halvveis.
Det er bare fire timer til vi er i Nairobi og ørkenen strekker seg ut i horisonten
 avbrutt bare av nilen og dens sporadiske parasittirske byer.
Kaoteinen ga en kryptisk melding om at vi nå kan se pyramidene.
Jeg så de ikke...

Forhåpninger:
Eller kanskje det bare burde hete forventninger. Ting som jeg er ganske sikker på at vi kommer til å oppleve er: at det er utrolig varmt, nye typer insekter (kanskje større og penere), fantastiske fugler, nye pattedyr osv.
Jeg gleder meg til å se mangfoldet av dyr- og planteliv og alle de nye naturtypene (spesielt regnskog og savanner). Jeg gleder meg til å møte nye kulturer, skikker og mat
(vær så snille at det fremdeles går ann å være veganer, i det minste vegetarianer).
Jeg forventer å se slanger, reptiler og øgler, store edderkopper, kameleoner,
sebra, bøffel, giraff og løver. Sist men ikke minst flodhester. 

DA sitter vi endelig på det siste flyet. Denne turen kommer til å ta ca en time (smotteri i forhold til de andre flyturene vi har hatt i dag.) Dette flyet skal bare ta oss over grensen fra Kenia til Tanzania. Jeg er veldig usikker på hva som egentlig skal skje i når vi kommer frem i kveld.
Dette er virkelig ett eventyr. 



DAG 2:
Ankomsten til Tanania i går kveld var litt av en opplevelse. Da vi tilslutt hadde klart å komme oss hele veien til Tanzania (ca 12 timer tilsammen), måtte vi overbevise myndighetene i landet om at vi bare var turister. Vi krysset og skrev på en rekke skjemaer, leverte inn pass og finger-skannet alle fingrene. 
På utsiden ventet vår lærer Fred tålmodig. 

Fred hadde sine egne ting å styre med. Det var noe med bussen, men han fikset det, etter det fortalte han hva som skulle skje i nærmeste fremtid og hvordan vi skulle gå på do. 
Heldigvis slapp jeg å bruke hans metode der vi bodde; men det kommer nok.

Rommet vårt hadde en TV med en kanal. Jeg tror det gikk en eller annen type dramaserie (fengslende skuespillere der altså). Det hadde vært en veldig lang dag (fremdeles ikke sovet etter at vi kom til TZ), og etter at vi hadde brukt masse tid på i greie å slå på vifta i taket, fant vi ut at den bråkte som et rednings helikopter  Myggnettingen var vanskelig å få forsvarlig festet, så jeg har blitt stukket av mang en mygg.
Please ikke la meg ikke få malaria. 


Før frokost gikk vi en kort tur rundt i nabolaget.




Her er bussen som skal være vårt andre hjem på hele denne turen.
På frontruten står det Mungo ni pendo (Betyr: Gud er kjærlighet). 



 På vei til frokost hos familien til Fred.


Alle jentene fikk en Kanga hver. Et tradisjonelt plagg kvinnene i
Tanzania bruker til en haug av mange ting;
Alt fra kjole/sjal til å ha på hodet når de bærer ting.


Plutselig dukker det opp en høne...


Frokosten var samosa (det over) og chapati (slags pannekaker). 




Papaya!


Ett familiemedlem til Fred


Blomsten til ett banantre. 



Ett tilsynelatende sinna barn. 


Ett tilsynelatende gald barn.


Ende ett familiemedlem av Fred. Han lager musikkvideoer. 



Alle er klare for det afrikanske eventyret!


Hilsen Louis Wibe
leder av Reach Out And Touch:
Future, Animals, Climate, Earth, 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar