13.09.2011

Kunsten å vende tilbake til Ås.

Etter at jeg har kommet hjem fra Tanzania har livet vendt tilbake til sin tarvelige tilstand. Forelesningene har startet og pensum må leses. Jeg synes faktisk det var en påkjenning å vende tilbake til den hektiske hverdagen, bare det å få oversikt har vært vanskelig. Nye utfordringer har dukket opp, nye løsninger må formes og settes til livet. Ett nytt halvår har startet for fult, og det er (yndeskyld uttrykket) på tide å få ræva i gir!

Nye fag som skal studeres.
I de siste dagene har jeg vært på innføringsforelesninger i alle fagene jeg skal ta. Dette halvåret er det: Microbiologi (5 sp), Plantefysiologi (5 sp), Statistikk (10 sp) og videregående entomologi (10 sp).
Dette kommer til å bli ett krevende halvår, men jeg gleder meg masse.

På bilde til venstre kan du se levende kakerlakker fra en forskningslabb på Umb som vi besøkte på mandag.


Forsøk på Virtual reality labben.
Virtual reality labben besto av tre prosektorer
 som lyste samtidig på ett oval lerret. 
I går var jeg forsøkskanin for et forskningsprosjekt på UMB. Heldigvis var det ingen som skulle putte syre i øynene mine for å se hvor lenge jeg ville holdt ut. Det jeg var med på var en undersøkelse for å vurdere hva slags arbeidsrom jeg trivdes best i. Isteden for å reise til forskjellige rom rundt på universitetet, viste de oss rommene i Virtual reality labben. Vi ble også spurt om hvordan vi syntes den nye labben fungerte. Og jeg må si at jeg syntes den fungerte usedvanlig godt, det var nesten som å se rommene i virkeligheten (ihvertfall litt bedre enn bare å se rommene på bilder). Vi fikk ett skrapelodd for å være med på forsøket (hurra), jeg vant ingen ting (buhu).

Forsøket på å komme seg inn i Etikkutvalget. 
En av mine kanskje overambisiøse prosjekter som jeg har startet denne uken; har vært å prøve å bli studentrepresentant i Etikkutvalget på UMB. Nå er det slik at det bare er to stykker som har meldt seg til stillingen (jeg og en jeg bor med, haha). Poenget er at jeg må forberede en slags tale for å overbevise styret om å velge meg inn som studentrepresentant. Vi får se hvordan det går.

Her er ihvertfall det som vil stå på trykk i arkene som styret har fått:
Min hovedinteresse vil være å jobbe for ett mer miljø og dyrevennlig Umb. Selvfølgelig vil jeg jobbe for generelle student interesser, men det ser jeg på som en selvfølgelighet av en studentrepresentant.
Jeg har i det foregående år jobbet som frivillig innenfor dyre og miljø organisasjoner, jeg vil bruke min posisjon i etikkutvalget til å fremme kunnskap og synspunkter rundt bruken av dyr og natur.
Jeg vil absolutt ikke være en representant som bare nikker på hodet, jeg vil stille kritiske spørsmål og aktivt bidra i alle etiske diskusjoner som vil foregå.
Dyrene, naturen og studentene trenger en sterk representant i etikkutvalget.

Dyre- og miljøvern aktiviteter 
profilbildet til: Elvelangs i fakkellys
Jeg har også brukt en del tid på å vende tilbake til dyre- og miljøvern aktiviteter.  Det skjer en masse på den fronten i tiden fremover. Det kan jeg bare love deg. 

Her er en lite liste med ting jeg vet skal skje og etter planen skal være med på
(og som du burde vurdere å delta på):

Strandryddedagen: Nå på lørdag den 17. september.
VIKTIG VIKTIG! Jeg har lyst til å rydde en strand i nærheten av Ås/drøbak. Om det er noe som vil være med å hjelpe til, er det bare å ta kontakt!
http://ryddenstrand.no/om-prosjektet/

Elvelangs i fakkellys: Torsdag kveld 22. september.
http://www.facebook.com/event.php?eid=246787632015398

Moving Planet: lørdag 24 september
http://www.moving-planet.org/events/no/oslo/1577

Fakkeltog mot pels: Lørdag 12. November
http://www.dyrsrettigheter.no/pelsindustri/noahs-fakkeltog-mot-pels-2011/

Sett av noen datoer i kalenderen for å gjøre noen gode ting for det du bryr deg om.
Ikke vær en tv-titter!

Hilsen Louis Wibe
leder av Reach Out And Touch:
Future, Animals, Climate, Earth, 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar