20.09.2011

Vår største søppelkasse (Strandryddedagen)
















Lørdag 17. var jeg ute for å rydde strender i Drøbak. Jeg ryddet alle strendene fra Drøbak sentrum til Skiphelle. Siden jeg ikke klare å få noen til å være med å hjelpe meg, gjorde jeg det alene... Men det gikk helt bra (man trenger litt tid for seg selv innimellom). Bilde over og under viser søppel som jeg hadde samlet og ryddet.

Jeg var overrasket over omfanget av søppelet. Jeg fant store mengder mindre plastbiter (ett slit å plukke opp). Andre ting det var mye av var forskjellig typer tau og snører, isopor og behandlet trevirke.

FAO (FNs matvareprogram) og UNEP (FNs miljøprogram), som anslo at det
årlig havner 6,4 millioner tonn søppel i havene.



Havet vår største søppelkasse.

20 000 tonn marin avfall blir dumpet i Nordsjøen hvert år. Av dette avfallet vil 

70 prosent synke til bunnen
15 prosent vil flyte i overflaten,
15 prosent blir skylt på land.


Om lag 80 prosent av søppelet som havner i verdens hav, er søppel som stammer fra landjorden. Mangel på god søppelhåndtering i de store byene er en av grunnene til problemet. De resterende 20 prosentene kommer fra skip, oljeinstallasjoner og fiskefartøyer. 


75 prosent av den totale søppelmengden er plast. Og når plasten brytes ned til små partikler, forveksles det med plankton og havner i næringskjeden som føde for fisk, skilpadder og andre sjødyr. Mikroplast er en meget bestandig form for plast med nedbrytingstid på tusener av år. 


1999 ble det såkalte ”Søppelhavet” oppdaget i den nordlige delen av Stillehavet. Søppelhavet er et sammenhengende felt med plast, som strekker seg over ca. 150 mil. Søppelet er samlet opp av sirkulerende havstrømmer og fyller et område på 500 000 kvadratkilometer. Til sammenligning har Norge et areal på 385 186 kvadratkilometer.

Konsekvenser


Perioden 2004 – 2008 ble 55 fugler analysert for mageinnhold langs Skagerakkysten. 98 % av fuglene hadde plast i magen, gjennomsnittlig 46 biter plast per fugl som i snitt veide 0,33 gram samlet per fugl.

Marinsøppel truer alle organismer i havene. Mikroplast kan skape store problemer for filtrerende organismer. Annet søppel danner selvfølgelig problemer for fugler, fisk og sjøpattedyr.

Kilde:
http://www.wwf.no/dette_jobber_med/hav_og_kyst/?32286/Et-hav-av-sppel



Hilsen Louis Wibe
leder av Reach Out And Touch:
Future, Animals, Climate, Earth, 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar