19.06.2011

Tanzania: Vaksineforberedelser!

Jeg har brukt dagen i dag på å lese igjennom en haug med informasjon om kurset jeg skal ta i Tanzania nå til august. Så jeg tenkte jeg skulle dele med noen sykdoms-tips. Det er ikke så alt for lenge til jeg reiser. Så det er på tide at jeg tar de vaksine jeg burde.. Men hva er det jeg egentlig burde ta?

"Anyone can travel in Asia or South America! And by no means: It is nice there too! But in order to really experience Africa and her amazing nature and culture you need an introduction somehow. This is a main reason for having this course."
- Fred Midtgaard


"Many people think diseases is the big problem in Africa - actually it is not! The student will have vaccinations and out of 150 or so students travelling with me in Africa no one got sick!"
- Fred Midtgaard

Han anbefaler at man i tillegg til de vanlige vaksinene vi aller har fått på skolen (Polio, Difteri og stivkrampe.), må ha Gulfeber og Hepatit A vaksine og at man kombinert Kolera/E.coli-reisesyke vaksine (Echoral.)

Med hensyn på mat og infeksjoner, så kan man spise alt der. MEN varm mat skal være varm, og det er som regel på mindre steder. Buffeer på store hoteller med lunken mat er en sikker salmonella/E.coli-kilde. Lokal mat laget på stedet tilberedt for deg er trygt. Vann drikkes av drikkeflasker, inkludert til tannpuss.



Malaria!
Det er myggen Anopheles som sprer sporedyret og parasitten malaria. Vi skal reise dit i August da det er tørt og lite mygg. I Tillegg skal vi være en del i Nord-Tanzania der det heller ikke er så mye mygg.
Malariamyggen er bitteliten og flyr ikke mer en 100-200 meter i livet sitt, det bare om kvelden og tidlig morgen og ikke i åpne steder med lys og vind.
Man må også huske at det er sjeldent ar myggen har med seg parasitten. Dette skyldes følgende:
Myggen må suge blod av en person som har malaria i utbrudd. Den må bli avbrutt i stikkingen og tvinges til å fly vekk. Den må så overleve en stund slik at parasitten kan utvikle seg i myggens spyttkjertler. Deretter skal den lande på deg og begynne å suge.


Det finnes ingen vaksine mot malaria, men man kan ta et forebyggende middel (profylakse) som minker sjansen for malaria. Fred anbefaler en kombinasjon av klorokinfosfat og Proguanil (Paludrine) som profylakse .

Jeg skal ringe å bestille time på vaksinasjons-kontoret i morgen. Ønsk meg lykke til!


Hilsen Louis Wibe
leder av Reach Out And Touch
Future, Animals, Climate, Earth,

1 kommentar:

  1. Ooooh, lykke til!
    Høres ut som du er veldig positiv og klar til et Afrika-opphold :)

    Men myggen må avbrytes? Hvorfor det? Hva er forskjellen?
    Men jeg tror ikke det er fullt så liten risiko, i 2008 døde en million mennesker av malaria, hovedsakelig afrikanske barn (http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs094/en/index.html).

    Men lykke til, og tygg profylaksen, så er jeg sikker på at dere får en knall tur.

    SvarSlett