25.06.2011

Mahatma Gandhi (del 1): Etisk geni.

Iløpet av de siste dagene før jeg dro på feltkurs i botanikk, leste jeg ferdig boken: Gandhi og atomalderen. Som er en bok skrevet av Arne Næss og gitt ut av universitetsforlaget for 50 år siden! Boken ble kjøpt av en av de jeg bor med i kollektivet, på brukthandelen.

Dette er det første innlegget i det som kommer til å bli en liten serie med innlegg om Gandhi. Du lurer kanskje på hvorfor Gandhi burde omtales så grundig i en slik blogg. Gandhi er som et symbol på fredelig og ikke-voldelig løsning på konflikter. Han er essensiell i forståelsen av sivil ulydighet.

Akkurat dette første innlegget skal fungere som en introduksjon. Hva skiller Gandhi fra andre etikere og hva er det mest sentrale i hans lære.


Anklageren:
Hvor ærlig et menneske enn kjemper i sin søken etter Sannhet, kan hans oppfatning av hva som er sant komme til å bli forskjellig fra andes oppfatninger. Hvem skal da avgjøre sannhet? 
Den anklagede:
Individet selv avgjør det.
Anklageren:
Forskjellige individer vil ha forskjellige syn på hva som er sant. Vil ikke det lede til forvirring?
Den anklagede:
Det tror jeg ikke. 

Gandhi i retten. 1919

The individual is the one supreme consideration. 
Young India 13-11-24.
(ukentlige tidsskrift utgitt på engelsk av Mahatma Gandhi 1919 til 1932.)

Først bare litt informasjon om Gandhi fra store norske leksikon.
Mohandas Karamchand Gandhi, , , , indisk politiker. Leder for den indiske nasjonalistbevegelse mot det britiske styre; internasjonalt anerkjent for sin doktrine om ikke-vold som middel i politisk og sosial kamp. 



Næss søker i denne boken å motarbeide de mange dyptgående misforståelser som er oppstår i forbindelse med ikke-volds læren, spesielt gruppekonfliktlæren til Gandhi.

"Betydningene av de enkelte delers av Gandhis form for satyagraha - hans aksjonsformer - synes meg i dag å være av mindre direkte art. I det store og hele har likevel det fornyete studium bekreftet den viktige rollen Gandhis ideer og beretningen om hans virksomhet kan få på det politiske felt fremover i årene."

Hvorfor dra helt til India?
Næss forklarer at grunnen til hvorfor det ikke finnes noen vestelig skikkelse som helt kan tre i Gandhis sted, er fordi ingen av de har vært en direkte inspirasjonskilde under deltagelse i gruppekonflikter eller når det gjelder innsikt i gruppekonflikters natur. Videre er det påtagelig at Gandhi ikke lar seg erstatte av Thomas Hobbes, Friedrick Nietzsche og en rekke andre vesterirske tenkere, fordi de faktisk ikke har utarbeidet noen konkret etikk for gruppekonflikter, hverken som selvstendig del av etikken eller som bruddstykke av en mer omfattende lære.

Einstein sier om ham at kommende generasjoner kanskje ikke vil kunne tro at en slik mann noensinne virkelig har vandret på jorden. Einstein tenker da sannsynligvis på Gandhis ytelser som praktisk etikker.

Etisk geni
Betegnelsen "etisk geni" er dog ingen dårlig betegnelse på Gandhi, hvis man søker å fremheve hans helt usedvanlige oppfinnsomhet og hans konstruktive fantasi når det gjaldt å finne etiske akseptable politiske aksjonsformer. Forteller Næss i slutten av første kapittel; Gandhi - bare et menneske. Ut fra tanken på de virkninger Gandhis verk har hatt for etisk tenkning og handling passer betegnelsen "Mahatma" - den store ånd.

Hva er det som er mest egenartet og høyest utviklet i Gandhis hele lære? Det er nærliggende å svare: Gandhi hevder at bruk av vold overfor levende følene vesener aldri er moralsk forsvarlig, at det alltid innebærer brudd på gyldige etiske normer.

Det mest vesentlige og egenartede i Gandhis lære synes i det hele tatt ikke å være en norm, eller et bud. Det er snarere den oppfatning at løsningen av konflikter uten vold er praktisk gjennomførbar, tross vår egen og våre motstanderes, ufullkommenhet.

De ikke-voldelige midler er på lang sikt sterkere og sikrere enn de voldelige og derfor er de sterkeste og sikrere på kort sikt, altså i dag og for oss. Gandhis hovedpoeng8 er at det nytter (også på kort sikt) i sosiale og politiske, nasjonale og internasjonale konflikter å bruke ikke-voldelige midler.

Etikken i Gandhis lære er eldgammel og allerede i urgammel indisk etikk var budet "du skal ikke slå ihjel" utstrakt til alt animalsk liv. Gandhi er et etisk geni i den forstand at han ved genial skaperevne bryter vei for etisk høyverdig handling innen et nytt felt. Dette er ikke det samme som å nå nye høyder i moralsk kvalitet.

Det mest originale i Gandhis budskap, der sier han som menneskekjenner og som politiker, ikke som etiker.

Veien videre
Neste innlegg skal være en slags tidslinje over Gandhis liv og virke.
De etterfølgende innleggene skal handle om innholdet i Gandhis politiske etikk og deles på samme måte som Arne Næss gjør i sinn bok.

  1. Grunn-normene
  2. Noen utdrag av Gandhis skrifter
  3. Søk ikke å unngå vold ved å unngå kamp
  4. Overvurderte Gandhi ikke-volds metodenes effektivitet?
  5. Tillitsfullhetens psykologi
  6. Gandhi og den militante ateisme. 
  7. Fra normsystem til aksjonsprogram
  8. Satyagraha-aksjonsformene


Hilsen Louis Wibe 
leder av Reach Out And Touch
Future, Animals, Climate, Earth,

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar