22.06.2011

En stjålet lampe fra IKEA

Det er faktisk litt av en utrolig begivenhet, siden dette er innlegg kommer til å bevise på at ærlighet varer lengst. Alt startet med planen om å kjøpe sparepærer på IKEA.


Vi ville prøve å gjøre alt vi kunne for å få så liten strømme regning som mulig, det første konstruktive forslaget var å bytte ut alle pærene med sparepærer. Da vi hadde reist langt og lenger en langt kom vi omsider til IKEA. Vi fant omsider sparepærene. I sammensurret av lumen, watt og halogen, lyste den bokstavelig talt mot meg. LAMPEN. Som Alladin grep jeg den med begge hender. Jeg kunne kjenne fornybarheten og makten til evig energi. På veien til kasse hadde vi med oss en haug med sparepærer og noen kleshengere (kleshengerne skal vise seg å være viktige i denne historien.)
Sunnan bordlampe. Sett solpanelet slik at det får maksimalt med sollys. Du kan ta av solpanelpakken og lade den ute i sollys. Lampen er beregnet for innendørs bruk. Ladetiden er 9-12 timer i sollys, men over 12 timer på en overskyet dag. Når batteriet er fulladet, gir produktet full lysstyrke i ca. 3 timer. 3 oppladbare batterier (AA 1,2 V) som lagrer solenergi, er inkludert. Batteriene kan skiftes og varer i minimum 2 år. Innebygd LED-belysning. LED levetid cirka 25000 timer.
Selvbetjeningskasse, for en positiv utvikling. Jeg tok jobben med å pipe inn alle varene, siden det var jeg som også hadde bært de rundt i hele butikken! (takk gutter) Butikken var tillegg er gigantisk. Og ja, jeg gikk meg også bort. Men da vi endelig kom til det punktet at vi skulle bruke denne selvbetjente kassen, skjedde det noe dramatisk. Det gikk i sakte film da jeg ble fortalt at jeg ikke trengte å kjøpe de fordømte kleshengerne fordi det kan vi få gratis. De ble slått inn på kasse og problemet startet.

Det skulle vise seg at det var ganske så lett å fjerne en ting som var pipet inn. Jeg fikk hjelp av både Mads og en ansatt, så alt så bra ut. Jeg betalte og gikk stolt ut av butikken. Godt fornøyd med mitt kjøp av sparepærer og den fantastiske lampen. Alt virket supert, helt til vi tittet på kvitringen. For vi hadde nemlig ikke tatt bort kleshengeren, men lampa. Jeg hadde da stjålet en lampe fra IKEA rett foran nesen på tre ansatte og noen vektere, uten å selv vite det!


Vi hadde kjørt alt for langt for å snu og ordne opp. Så vi fant ut at jeg skulle ringe og ordne opp dagen etter. Dagen etter ringte jeg til IKEA for å prøve å ordne opp. Damen på den andre siden var utrolig koselig, vi lo og hugget oss mens jeg prøvde å forklare den absurde situasjonen. Hun fortalte at hun var under opplæring og måtte ringe meg tilbake for å gi meg ett ordentlig svar. Da hun ringte tilbake fortalte hun meg at jeg bare kunne få lampen og som symbol på min ærlighet fikk jeg også ett gavekort!
(ergo) ÆRLIGHET VARER LENGST!

Bonusbilde: vaskingen av garasjen 

Hilsen Louis Wibe (som er på botanikk feltkurs på Darbu)
leder av Reach Out And Touch
Future, Animals, Climate, Earth,


1 kommentar:

  1. Men du... Er den lampa så smart at den lader seg når den står på? Altså lyset fra lampa lyser ned på panelet og dermed lader lampa samtidig? Det hadde vært kult det!

    SvarSlett