10.02.2011

Fra i dag resirkulerer du og det med ett jævla smil rundt munnen!





Årlig produseres det om lag 1,4 millioner tonn avfall i Norge
 Dette tilsvarer mer enn 300 kg per nordmann.

Da jeg har konfrontert forskjellige personer om hvor fantastisk jeg synes det er med kildesortering, unnlater de å være like entusiastisk som meg. (både voksene og studenter). De har fått det for seg at det er slitsomt og irriterende å ha flere søplekasser og å måtte tenke på i hvilken du skal kaste skrotet i. Når jeg hører det blir jeg oppriktig sint. Så nå har jeg tenkt å fortelle deg hvorfor!

Når man først lever i et forbrukersamfunn som vi gjør og vi kjøper så mye som vi gjør, mener jeg at det er man burde ta ansvaret for det man har kjøpt. Det betyr at vi som kjøpere og forbrukere har ett ansvar for at vårt skrot ikke ødelegger for noen andre og naturen. Det har kjøperen av skrotet faktisk ett ansvar for. Når man drar i butikken å kjøper en sjokolade, kjøper du i realiteten to ting; selve sjokoladen og emballasjen. Du har betalt for begge deler. Ergo du har ansvaret for begge deler. Selve sjokoladebiten blir spist, men hva med emballasjen! Fra i dag resirkulerer du og det med ett jævla smil rundt munnen!

For det er faen meg ikke mye å be om at folk tar ansvaret for det de har kjøpt.
Det å resirkulere er absolutt minimum av hva jeg forventer av ett oppegående menneske.

Klarer man ikke denne utrolig lette oppgaven som selv de minste barn kan klare, så mister jeg all respekt for denne personen. For det å putte søppelet sitt i forskjellige bøtter, er verken så jævli tidkrevende eller irriterende. Det er din PLIKT!

Nå skal jeg fortelle dere en ting. Kildesortering er fremtiden! Det er like godt å bare godta det med en gang. 20 000 norske husstander blir med i ordningen hver eneste måned. Hurra!
Avfall bidrar til ca 7% av de samlede
norske klimagassutslippene.

Matavfallet som blir samlet inn i Oslo skal brukes til å lage biogass, som igjen skal brukes til å drive 170 busser som skal kjøre deg på skole og jobb! Tenk over det neste gang du ikke vil resirkulere bananskallet ditt. Plastemballasjen du resirkulerer vil bli til nye plastprodukter. For hver kilo plast du resirkulerer reduseres CO2 utslippene med 2 kilo! Metaller som blant annet stål og aluminium er i prinsippet en begrenset ressurs, men så lenge de resirkuleres kan man kalle dem fornybar ressurs. Og i tillegg krever resirkulering mindre energi enn det å ta ut og bearbeide alle stoffer fra grunnen av.

Resirkulering er rett og slett å bruke materiale fra avfall som råstoff til å produsere nye varer eller ressurser.Ved resirkulering hindrer man avfallet fra å hope seg opp på søppelfyllinger eller å bli brent. På den måten kan man redusere utvinning av råvarer fra naturen. Det resirkulerte materialet er dessuten en ressurs som kan utnyttes.

Miljøeffekter av resirkulering!
Spart material energi     Spart luftforurensing
Aluminium 95% 95%
Kartong 24%
Glass 5-30% 20%
Papir 40% 73%
Plastikk 70%
Stål 60%

Resirkuler, det er ditt ansvar!
Hilsen Louis Wibe leder av
Reach Out And Touch FACE (Future. Animals. Climate. Earth.)


Resirkulering hindrer søppel i å gjøre skade i naturen. Blogg-innlegg om dette temaet kommer ettervært.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar