24.02.2011

Du blir lurt hver gang du går i butikken!

Hvordan har egentlig så mange blitt rike på "lavprismat"? Når man ser på listen over Norges rikeste mennesker er 3, 4 og 6 blant topp ti, lavpriskonger. Og på den andre siden har Norge verdens dyreste matvarepriser. Bare av det forstår man at noe er galt!
Dette blogg-innlegget er basert på Espen Bogen sitt foredrag på samfunnet den 17. februar. 

En gjennomsnittlig nordmann reiser 3,5 ganger i uken til butikken.
Og hvilken butikker reiser man til da?
Det er størst sannsynlighet for at du reiser i en av Norges Gruppens sine butikker (Kiwi, Centra, Jacobs, spar, Eurospar, Joker, Nærbutikken og Ultra) som har 40 prosent av markedsandelen, eller Coop med sine 25 prosent, Rema med sine 18 prosent eller ICA med sine 17 prosent. Og det er det! Fordi det eksisterer bare fire aktører i norsk dagligvare. Ikke la deg lure av at det ser ut til at det er så mange forskjellige butikker. For Bogen la uttrykkelig press på at det er for få aktører. Og for få aktører resulterer i for liten konkurranse, som igjen resulterer i dyre matvarer.

Men hva med de frie kjøpmennene som finnes rundt om kring. I 1990 gikk 54,2 prosent av markedsandelen til frie kjøpmenn, på to år sank det til 32,7 prosent, i 1999 til 3,2 prosent og i 2008 var det bare 0,5 prosent. De store dagligvarebutikkene har tatt over.

På Bogens PowerPoint sto det: Bløffen om priser og konkurranse i Norsk matvarebransje. Det han fortalte var at det er ett slags samarbeid mellom de fire store. De er alle sammen medlem av ett samarbeidsforum, Rema og Norgesgruppen eier Bama sammen, Coop og Reitan har ett felles eiendomsselskap. Jeg tror nok at du selv kan tenke deg konsekvensene av dette. Det blir ikke mye priskrig mellom disse fire selvskapene. Og som har resultert i verdens dyreste matvarepriser! Bogen ville ikke gå så langt som å anklage dem for kortell. Men det vil jeg!

Kartell, økon., avtale mellom el. sammenslutning av næringsdrivende om felles priser og salgsvilkår, ev. også produksjonsregulering. Ikke tillatt i Norge [...] CAPLEX


Men hvordan har de klart å drive med dette så lenge. Har vi ikke ett konkurransetilsyn som skal passe på at slikt ikke skjer. Det er her vi må ta i betrakting hvem som har de gigantiske resursene; til å leie inn de beste strategene, de beste reklamefolkene og ikke minst ha sine fingere langt inne i departementer og tilsyn.  

I Januar 2005, ble det en sak i media som ble kalt "tryllekunstnerne", som handlet om hvordan toppsjefene i disse bedriftene ble så rike, hvordan var det i det hele tatt mulig. Dette satte dagligvarekjedene i dårlig lys. Så i Februar samme året kom plutselig "Tine-skandalen" som gjorde at media og folket skiftet fokus fra kjedene til leverandørene. Og hvem tror du tipset konkurransetilsynet om disse tallene som viste at tine hadde brutt en eller annen konkurranse lov? (Tine fikk svimlende 46 millioner i bot.) Og gjett hvem som ga en pris til konkurransetilsynet samme år for den jobben de gjorde i "tine-skandalen, jo selvfølgelig FK (ett eller annet råd) som eies av Norgesgruppen og ICA.

Selvfølgelig det er det staten som for skylden for at det er for høye matvarepriser. Så i 2001 gjorde staten ett gigantisk momskutt på dagligvarer fra 24 til 12 prosent. Så det ville i realiteten si at prisene skulle gå ned med rundt 10 prosent. Men hva gjorde dagligvarekjedene? Coop fikk 7,4 prosent billigere matvarer, kiwi fikk 5,1 prosent, mens Rimi -1,8 prosent! Om at det er dårlig i seg selv er ingen i tvil om! Men ett år senere var prisene tilbake på det nivået de var før det gigantiske momskuttet! Hvor blir det av pengene?

Et eksempel på hvordan dagligvarekjedene lager smarte systemer for å holde prisene oppe og få høyest fortjeneste er kiwis kampanje for å få fjernet momsen på frukt og grønsaker. Når du drar i en kiwi butikk å kjøer frukt og grønt, vil det stå på kvitringen din hvor mye du har spart. Denne formen for reklame er for det første ikke lovlig og heller ikke sann. Men da de ble konfrontert med at de måtte fjerne dette, fortalte de at det ville være for vanskelig å ta ut av systemet. Men om jeg lærte noen ting av å ha IT1 og 2 på videregående var det at det vanskelige er å få noe inn i ett system, ikke ut!
For det kiwi vil med denne kampanjen er å tvinge politikere til å kutte momsen på frukt og grønt (for at det tilsynelatende skal bli billigere). Ved å manipulere folket!
Men tror du at det kommer til å bli noe anderledes fra sist gang staten kuttet momsen. Nei, det tviler jeg på. Itillegg klarte lederen av kiwi å uttale noe i denne duren: "om staten kutter momsen på frukt og gønt, vil kiwi kutte momsen igjen for å få prisen enda lavere." Da viser de bare at prisen allerede er overpriset.

Et annen element som svekker min tillit til dagligvarekjedene er at det finnes ingen mulighet til å få innsikt i bedriftenes dokumenter eller til å følge opp bedriftene på en ordentlig måte. De kan rett og slett kjøre sitt eget løp.

La oss bare gå litt nærmere inn på NorgesGruppen. Med 40 prosent av
markedsandelen på dagligvarer vil det være logisk å tenke seg at det er der de tjener mest penger. Men slik er det altså ikke. Det er de de tjener tredje mest penger på. Det de tjener mest på er kiosk og så storhusholdning. Med svimlende 90 prosent av markedsandelen fra storhusholdning (mat og varer til hoteller, militæret osv)!. Dette betyr i praksis at NorgesGruppen har overdrevent mye makt og kan ha en konsentrasjon av høye priser og elendig utvalg.

Men hva skjer når ett annen bedrift prøver å komme inn på det norske dagligvaremarkedet (som bare har fire aktører)? Da blir det satt igang store midler for å få bort med alle som vil ture dagligvaregullgruven. Det var akkurat det som skjedde når Lidel prøvde å etablere seg i Norge. Bogen fortalte at når han skulle prøve å få sin klients varer inn i foreksempel rema, var det første han ble konfrontert med: Om dere selger varer til Lidel, vil vi ikke han noe med dere å gjøre. Selvfølgelig var de redde for en bedrift som solgte varer til mye billigere priser enn de fire norske dagligvarekjedene. Det kunne jo ende med at de måtte sette ned sine.

Hvorfor gjør ikke media noe mer med denne saken, spør du kanskje. Svaret er reklame-inntekter. Bare tenk på hva TV2 og avisene skulle gjort uten reklame-inntektene fra de fire norske dagligvarekjedene. Jeg tror at noen har kommet med en pekefinger å sagt noe i duren: "Om dere setter oss i dårlig lys, mister dere våres reklame-inntekter." Alt styres av penger også media.

Det siste jeg skal ta opp i dag er at; her om dagen sto det i avisen at matvareprisene kommer til å gå opp. Hvem var det som kom med denne påstanden. Jo, det var matvaregigantene. Men hvorfor skulle de komme ut med en slik påstand. Det er egentlig ikke de som skal bestemme det. Det avhenger av produsentene. Om produsentene hadde kommet med en slik påstand, så kunne man tatt den litt mer seriøst. Det dagligvarekjedene prøver å gjøre her er å påvirke forventningene til folket. Slik at det blir enklere for dem å sku opp prisene. (Husk at de i førsteomgang er 10 prosent over det de egentlig skulle ha vært).


 Hilsen Louis Wibe
Reach Out And Touch FACE
(Future. Animals. Climate. Earth.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar