02.01.2012

Fotodokumentar 33#: Beretninger fra Tanzania: Kilimanjaro


Jeg vet det begynner å bli en del innlegg fra en tur jeg var på for flere måneder siden... Men jeg har så mye å vise dere! Så derfor fortsetter jeg bare. Denne gangen er bildene fra den fantastiske turen opp Kilimanjaro. Vi dro selvfølgelig ikke opp til toppen, vi var der primært for å se på hvordan naturen forandret seg desto høyere vi gikk. Vi gikk til første base! Flinke oss! Der morsomme er at vi faktisk har gått på Afrikas høyeste fjell, uten noen gang å ha sett toppen (pga tåke).

Enjoy :)
Før
Etter!
Denne fantastiske planten lukker bladene sine ved berøring!

Skummel edderkopp.

Guiden. Det er sånn i alle nasjonal parkene i TZ, at man må ha med seg en guide. For å passe på oss og for å passe på at vi ikke ødelegger noe.  



Rett og slett en helt fantastisk opplevelse å gå rundt i denne regnskogen. 



En helt fantastisk primat! Guereza Black and White Colobus (Colobus guereza)

Det er to veier opp til toppen. Den ene er laget for turister, den slynger seg nydelig oppover landskapet. Den andre er laget for de som bærer bagasjen til turistene. 

Landskapet forandret seg drastisk på utrolig kort tid. Det føltes som å være en liten maur som går i den norske fjellheimen. Likheten er stor mellom denne vegetasjonen og landskapet på våre fjell. Bortsett fra at her er alt mye  høyere. 


Her kan du se toppen av Kilimanjaro!!!! Ser du den ikke? NEI SÅ SYND! For det gjorde aldri vi heller.

Det tåkefulle landskapet rundt første base var helt utrolig! Virkelig magisk.





Kråkebilder...
Selv om det egentlig ikke er så relevant (missforstå meg rett, bildene ble tatt på Kilimanjaro), så var jeg bare veldig fornøyd med disse bildene av en gigantisk kråke...





Kanskje ett av mine favoritt bilder fra hele turen :)
Sykes's Blue Monkey (Cercopithecus albogularis)
Det var helt fantastisk å se de hoppe fra gren til gren over stien. 



En nydelig Sunbird (På mange måter Afrikas kolibrier)

Enda en nydelig og bråkete fugl. Dette er en Hartlaub's Turaco (Tauraco hartlaubi)

Håper du likte bildene :D
Uansett om du gjorde det eller ikke, så vil det komme flere fotodokumentarer fra Tanzania i en god stud fremover.

Hilsen Louis Wibe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar