26.01.2012

Drømmen om å bli klimanøytral: klimakvoter!

Dette året har jeg tenkt til å være hundre prosent klimanøytral!
Jeg har fremdeles dårlig samvittighet for flyturen til Tanzania ifjor. Så før jeg kan starte dette året med fullt fokus, trenger jeg å gjøre opp for gamle synder. Det enkleste ser ut til å være å kjøpe klimakvoter. Jeg er absolutt ikke en forkjemper av at man kan kjøpe seg god samvittighet. Det beste hadde vært å unngå å gjøre det som gjør at man får slik lidelse. Skaden er gjort, så det minste jeg kan gjøre er å betale for min synd og gjøre det mer miljøvennlig neste gang.


Klimaet vårt er i endring og folk i Norge er på verdenstoppen i utslipp per innbygger. Mitt klima gir deg muligheten til å gjøre noe i tillegg til å redusere egne utslipp. Kompenser for dine klimagassutslipp og vær med på å finansiere overgangen fra fossil til fornybar energi gjennom klimaprosjekter.

Mitt klimas portefølje består av klimaprosjekter i utviklingsland. I tillegg til å veie opp for klimagasser bidrar prosjektene til en bærekraftig utvikling lokalt, for eksempel gjennom å skape nye arbeidsplasser, ved å overføre teknologi og kunnskap og ved å redusere lokale miljøproblemer.


Her kan du se utslippet fra flyturen
min sammenlignet med det totale årlige
CO2-utslippet per innbygger i Kina, India og Malawi.
fra: Oslo, Norway, OSL
til: Dar es Salaam, Tanzania, DAR 
via: Amsterdam [Schiphol], Netherlands, AMS
tur/retur, økonomi
Flydistanse: 16 626 km
Antall billetter: 1
CO2-utslipp: 3,485 t


Jeg vil veie opp for utslippene med Mitt klima
Totalpris: NOK 613.00

Hva mener du? Er det riktig å kjøpe klimakvoter for tidligere synder?

Hilsen Louis Wibe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar