09.07.2011

Vern med det nye våpenet; humor!

Det virker som om de forskjellige organisasjonene har begynt å forandre sine måter å få ut sin informasjon. Jeg må si at jeg liker utviklingen. I dette innlegget kan du se de morsomste kampanjevideoene som er laget.

Nye metoder?
Mye av grunnen til at dyrevern og naturvern har gått usedvanlig tregt er fordi vanlige mennesker kanskje blir skremt vekk. Kanskje innfallsvinkelen til å få folk til å engasjere seg er missforstått. Mange organisasjoner har før i tiden prøvd å engasjere enkeltindividet ved  å "skremme" dem. Ved å vise store ødeleggelser, utsultede barn eller blodige opphakkede dyr. Disse bildene kan ha en motsatt uønsket effekt. Det blir for ekstremt (kanskje uvirkelig) at de heller ikke klarer å innse alvoret. En annen tilnærming kan være at disse skremmende metodene er oppbrukt. Det er på tide å tenke nytt og annerledes, og det er akkurat det som har begynt å skje.

Humor?
Det jeg ser mer og mer av er at organisasjonene bruker mer humoristiske tilnærminger for å få informasjonen ut til folket. Dette fører til at stemningen blir bedre mellom det vanlige mennesket og organisasjonen, men også at enkeltindividet husker informasjonen bedre. Kompaniene er mer underholderne og motiverende enn noen sinne, dette fører selvfølgelig til en mer effektiv forandring mot det bedre.

Noah - for dyrsrettigheter (sin utrolig morsomme reklamevideo mot pels)
NOAHs nye reklamefilm er et humoristisk spark til de som mener pels er greit fordi vi “har brukt det siden steinalderen”. NOAH har blitt valgt av FilmFaktisk til å være deres årlige veldedige aksjon – og er strålende fornøyd med resultatet.


Greenpeace (Barbie skandalen)
I et nylig intervju fant Ken ut Barbies skandaløse avskoging vane. Hun har vært innpaket i regnskogens ødeleggelser og skyve en rekke truede arter til randen av utryddelse.



Ny informasjon tilsier også at andre store leketøysprodusenter også bidrar til avskoging. 

Greenpeace (Turn VW away from the Dark Side.)
Our home—Earth—is in trouble. VW opposes key environmental laws we need if we’re going to stop our planet going the way of Alderaan (bye bye). But all is not lost. We feel the good in Volkswagen.
All of us in the Rebellion are calling on Volkswagen to turn away from the Dark Side and give our planet a chance.



Hilsen Louis Wibe 
leder av Reach Out And Touch
Future, Animals, Climate, Earth,


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar