26.07.2011

Mikroterrorister: Rabiesvirus

I disse terrortider; kjøpte jeg i dag en bok som heter mikroterrorister - bakterier, virus- og soppinfeksjoner som truer vår helse. Skrevet av professor Tony Hart (oversatt av professor Tom Kristensen).


Siden det bare er noen dager til jeg reiser til Tanzania, og som den små-redde personen jeg er, har jeg baldd febrilsk i boken på leting etter kunnskap som kanskje vil hindre at jeg dør av en eller annen merkelig sykdom. Da jeg kom til rabies og leste det du snart skal få lese, angret jeg på at jeg ikke har tatt den kjempedyre rabies vaksinen.




RNA-viruset Rabies (også kalt hundegalskap) er sjelden i Europa og Nord-Amerika, men er ett alvorlig problem i store deler av Afrika, Asia og Sør-Amerika. Viruset er zoonotisk (overføres mellom dyr) og anslås å være årsaken til 35 000 dødsfall årlig, hovedsakelig på grunn av hundebitt. Rabies er ikke påvist i Norge siden 1815. 


Kliniske særtrekk
Pasientene blir uvel og får hodepine, anoreksi (aversjon mot mat), kvalme, slapphet og noen ganger feber for de går inn i den akutte nevrologiske fasen, hvor diagnosen vanligvis stilles. Den "gale" formen særpreges av hyperaktivitet, hallusinasjoner og bisarr atferd. Hydrofobien (vannskrekk) som mange tror er den mest spesielle egenskapen ved rabies, opptrer i færre enn 50 prosent av tilfellene. Den omfatter smertefulle kramper i halsen ved svelging og fører til en kraftig aversjon mot inntak av vann eller mat. 
Den paralytiske formen kan opptre alene eller følge etter den "gale " formen. Degge former fører til koma, og alle som går inn i den nevrologiske fasen, vil dø.


Behandling
Ingen spesifikk behandling, men tilførsel av rabiesvaksjone og blandet antirabies-immunglobulin etter smitten har gunstig virkning. 


Forebyggelse
Den første vaksinen ble utviklet av Louis Pasteur i 1885. Dagens vaksiner er vesentlig sikrere og mer effektive. Siden inkubasjonstiden for rabies ofte er lang, kan immunisering med vaksine gjøres etter at viruset har kommet i kroppen. 

Opphavet til viruset var trolig ett dyrevirus som tilfeldig overføres til mennesker. 

Viruset ble først påvist i beskrivelsen vi finner i Eshunnalovene i Babylon, fra rundt 2200 f.kr. Viruset ble dyrket i 1948. 

Inkubasjonstiden kan være helt ned til ni dager eller opp til flere år. 



Hilsen Louis Wibe
leder av Reach Out And Touch:
Future, Animals, Climate, Earth,


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar