08.07.2011

Louis og Flua...

Okey, dette kommer kanskje til å bli en av de merkeligste innleggende på lenge. Det er lenge siden jeg har vært så irritert, sinna og frustrert på ett annet menneske. Alt startet med en busstur og en flue...


Situasjonen var merkelig nok at jeg satt på bussen og så på en staskar forvirret flue (faktisk den største jeg noen gang har sett) som uheldigvis hadde klart å bli forville seg inn i bussen. Jeg bestemte meg for å prøve å fange den (i boksen til den nye macrolinsa som jeg kjøpte i dag), og deretter slippe den ut når jeg skulle forlate bussen.

Ting gikk ikke som planlagt, og mitt forsøk på å fange den var nesten vellykket, men ikke helt. Jeg holde på med å prøve å fange den store trege flua ganske så lenge, men til min frustrasjon kom den seg alltid unna.  Det var en rovflue og de er på kraftig tilbakegang i Norge, så jeg ga ikke opp jakten. Flua fløy gjennom luften og bort til vinduet på andre siden av meg. Der satt en dame som lenge hadde sett på at jeg prøvde å fange flua inn i boksen. Helt rolig tok hun fram ett blad og moste den store flua inn mot vinduet.

Jeg klarte ikke annet en å si "Hvorfor gjorde du det?", hun fnyste det bare av seg.
ER DET MULIG! Hun så jo lenge at jeg prøvde å redde den, også tar hun f**n meg å dreper den rett foran øynene mine. Jeg klarte heldig eller uheldigvis å beherske meg, men det var like før jeg skapte ett rivanes leven!

Neste gang noen ser at jeg prøver å redde ett dyr fra en sikker død, vennligst ikke motarbeid meg!
Du trenger ikke være enig i min oppfatning av at alle lidende vesener har like stor verdi eller at å skade ett annet vesen i realiteten er å skader seg selv. Du trenger heller ikke være enig i min påstand om at alle dyr uansett kvalitative egenskaper har rett til eksistens eller at alle dyr har en grunnleggende iboende verdi, men det der var bare slemt. Kanskje du ikke er enig i at det var slemt drepe selve flua, men det var ikke akkurat høflig gjort ovenfor meg (der jeg sto å prøvde å hjelpe den ut). Arg.

Så til deg (dama på bussen), neste gang jeg ser deg, så skal vi ta en alvorsprat (og jeg mener det!).


 Hilsen Louis Wibe 
leder av Reach Out And Touch
Future, Animals, Climate, Earth,

2 kommentarer:

  1. Godt å se at det er flere som respekterer alle levende vesener!Skulle ønske alle gjorde det.Flua gjorde ingen noe vondt.Rett og slett ondskapsfult å drepe den.Takk for at du er den du er:)

    SvarSlett