22.01.2011

Louis handler økologisk.

29 kr
Som du ser på bildeteksten til bildene
av matvarene jeg kjøpte i dag, er det
litt dyrere å kjøpe økologisk mat. Men
om du ser på listen over; er det ikke verdt
å betale litt ekstra. 


Det skal vise seg at det å prøve å handle økologisk; er å blir en vanskelig sak. I dag testet jeg nemlig ut om det gikk an å bare kjøpe økologisk mat i rema1000 sin butikk her i Ås "sentrum". Bare tanken på at det var mulig var både naivt og for ikke å snakke om en overvurdering av Reitangruppen, som tilsammen har 2 789 utsalgssteder. (Rema 1000, Narvesen, Pressbyrån (Sverige),
7-Eleven, Spaceworld og YX Energi.)
Reitangruppen er i tillegg Norges 6 største selskap. 
  
19.50 kr
Jeg synes egentlig at det er merkelig at et så stort selskap viser så liten vilje til å selge økologiske matvarer. For jeg ble ikke akkurat imponert over det utvalget av økologiske varer som de hadde å tilby. Spesielt ble jeg skuffet over hvor lite økologisk frukt og grønt de solgte. Etter å ha lett både langt og lenge, fant jeg tilslutt en pakke med økologiske epler og en pakke med økologiske gulerøtter. Men det var alt!
Og så var det neste ting på handlelista; pålegg. Men det eksisterer ikke økologisk pålegg. Heldigvis var frokosten reddet da jeg fant økologisk melk og egg.

15.60 kr
24.90 kr
Middagsmat kan man heller ikke kjøpe med god samvittighet, i å med at fraværet av økologiske produkter er gigantisk! Taco'en som var det som var planlagt til middag ble helt motsatt av økologisk. Bortsett fra at jeg klarte å finne økologisk rømme.

Av alle de tingene jeg skulle kjøpe i dag og til tross for stor innsatsvilje, kom jeg hjem med bare fire økologiske varer. Flaut! Og det som irriterer meg aller mest er at de nesten er umulig å finne blant alle de ikke økologiske varene.


Jeg er fast innstilt på å kjøpe så mye økologisk mat som mulig.
Først og fremst for å få i meg mat som er dyrket på en ordentlig måte uten bruk av kjemikalier, men også for å bevise at om en fattig student klarer det burde hvem som helst klare det!
  
Det er viktig at vi forbrukere tenker over de kjøpene vi gjør.
Fordi det er vi som skaper markedet.
Det er vi som bestemmer!

Hilsen Louis Wibe leder av
Reach Out And Touch FACE (Future. Animals. Climate. Earth.)


1 kommentar:

  1. Synes det er tragisk når en først vil handle noe økologisk så kan det være produsert langt vekk fra norge og eksportert halve kloden rundt. Økologisk og lokalt produsert ja takk !

    SvarSlett