10.01.2011

Det er ditt ansvar!

«Ideen om den grenseløse veksten har gitt oss en verden
som er full av våre egne ting, men stadig tommere for
det som var
» Herman E. Daly
Da jeg først begynte å lese boken "Norsk natur, farvel?" (se tidligere innlegg) ble jeg en smule deprimert. Faktisk ble det vanskeligere å sove om nettene.
La meg utdype:

Problemet er at jeg ser feilene og utfordringene i hver eneste ting rundt meg. Destruktive holdninger som gjennomsyrer det moderne samfunn. En kultur som er bygd på egoisme og ansvarsfraskrivelse. Til høyre ser jeg mennesker som distanserer seg fra naturen på den måten at de tror at de ikke er en del av den. Til venstre ser jeg tåper som ikke en gang ser ut til å vite at naturen er her. Bakover ser jeg mennesker som har tatt valgene som har ledet oss dette dårlige utgangspunktet, og fremover ser jeg en hard kamp.

Jeg synes det er fryktelig å tenke på at vår generasjon må ta konsekvensene for den kortsiktige tankegangen som har vært rådene de siste femti årene. Det morsomme er at de kaller oss dessert-generasjonen. Når de tydelig har vært hovedretts-generasjonen. Med tanke på at de har brukt planeten på en slik måte at det ikke blir flere måltider.

Jeg blir sint når en forleser fra Bærum kommune sier at om du skal få flertall for å ta vare på et naturområde, ler ordføreren og de andre styremedlemmene når man tar opp bærekraftig utvikling, biologisk mangfold og naturens egenverdi. Fordi det bryr de seg ikke noen ting om!  For å få gjennomslag i slike saker må man ty til argumentet: om vi tar vare på denne naturen så øker man innbyggernes helse, velferd og trivsel.

Noe av det som irriterer meg aller mest er vrangforestillingen noen har om at jordens resurser er uendelige. Overbevisningen om at å gjøre seg avhengig på ikke-fornybare ressurser er lønnsomt (en meget populær tanke i vårt statsapparat.)

Folk ser ut til å ikke forstå at vi bare har en klode. En sjanse. Det er ikke mulig å trykke RESET for så å prøve på nytt. Dette er ikke lenger en kamp for naturen, men for vår egen eksistens. Spørsmålet er ikke lenger om hva som kommer til å skje, men hvor lang tid det tar før det gjør det.

Jeg aner ikke hvordan jeg skal få sagt det mer tydelig: 
DET ER DITT ANSVAR! 

Louis Wibe leder av
Reach Out And Touch FACE (Future. Animals. Climate. Earth.)

"Never doubt that a small group of thoughtful, 
committed people can change the world. Indeed, 
it is the only thing that ever has." M. Mead.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar