18.04.2012

En uke med fokus på bruk av dyr i sirkus!


De siste dagene har vært ganske hektiske når det gjelder "at sirkusene er i byen"! Jeg har de siste dagene hatt mange konfrontasjoner med sikus Arnardo. Tenkte jeg ville dele noen historier.

Flere har stilt spørsmål vedrørende nedriving av plakater til sirkus Arnardo. Jeg legger ikke sjul på at jeg støtter den nedrivingen fult ut. Min hovedgrunn til dette er at de ikke har fått tillatelse til å drive slik reklamevirksomhet, verken fra kommunen eller fra de fleste landeieren. Jeg var en tur på rådhuset å forhørte meg om jeg fikk "velsignelse" til å ta ned plakatene (og det gjorde jeg).  De var glade for at noen tok de ned, for det gjør ikke Arnardo selv.

Jeg ble faktisk stoppet av Arnardo to ganger mens jeg var ute å fjernet plakater. De har en ganske skummel utrykkningsbil. Den første gangen var den skumleste.
De stoppet meg når jeg skulle gå over gangfeltet, og lurte på hvorfor jeg drev med dette. Jeg svarte bare at det var fordi de torturerte dyr. De kjørte videre i sinne. Den andre gangen var på selve visningsdagen i Ås. Der de hadde hengt på store plakater på nesten alle trærne i sentrum, jeg tok de flittig ned. Da rykket de ut igjen, denne gangen litt sintere en sist. De kom ut av bilen for å diskutere med meg. Jeg prøvde å fortelle dem at de ikke har tillatelse til å henge opp plakatene, de svarte med at jeg måtte snakke med jernbanedirektøren (?!). De snakker ikke spesielt godt norsk, som kommunikasjonen var ikke på topp. Uansett kom jeg helskinnet (nesten: jeg fikk masse kutt på hendene av plakatene og ståltråden de bruker) fra det hele.

Denne uken har vi allerede hatt to aksjoner mot sirkus arnardo. Den første som var i Ås klarte jeg selvfølgelig å komme alt for sent til. På grunn av at jeg var hjernedød i gjerningsøyeblikk da jeg gikk på feil tog fra Oslo. Jeg reagerte ikke før de sa vi skulle stoppe på Hauketo(!), toget pleier da aldri å gjøre det. Heldigvis kjørte ikke toget i totalt feil retning, vi var heldigvis på vei mot ski. Uansett var det supert jobba av de som klarte å møte opp i tide!

Aksjon nummer to var dagen etter i Ski. Denne klarte jeg faktisk å komme meg på. Den gikk også strålende. De fleste er positive til budskapet vi kommer med. Noen betviler våre påstander, naturlig nok. Jeg fikk inntrykket av at folk begynner å forstå. Jeg håper at mange vurderer å gjøre noe annet den dagen til neste år (jeg anbefalte mange å ta med barna sine på naturhistorisk museum i Oslo). Jeg håper at innen den tid så er (i det minste) elefanter forbudt på sirkus i Norge.

Om du vil vite mer om sirkus og dyr, så kan du sjekke ut denne flotte siden:
http://www.sirkus.info/

Årets største markering mot sirkus med dyr kommer til å være i morgen (18. April) i Oslo ved Munk museet, lik til facebook arrangement:  https://www.facebook.com/events/373536529334487/
Bli med, det hadde vært fantastisk om det hadde vært flere av oss enn av de som kommer for å se "forestillingen".

Hilsen Louis Wibe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar