14.03.2012

Nettverksbygging

Denne helgen klarte jeg å snike meg med (det vil si at jeg søkte og fikk lov) til å delta på Studentkonferansen arrangert av Student Parlamentet ved Universitetet i Oslo (jeg går på UMB i Ås). Jeg ble overtalt av en jurist venn (de er veldig overbevisende) om å bli med å diskutere miljøproblematikk og løsninger ved denne konferansen. Alt utfoldet seg på Sundvolden hotell fra søndag morgen til tirsdag morgen. All mat inkludert, de hadde fantastiske bufe, der det ikke var spesielt lett å være veganer. Til middag fikk vi tre retters, her hadde de faktisk laget helt veganske retter (ikke bare tatt bort kjøttet), men faktisk komponert nye retter til oss som er dyre- og miljøvennlige. Supert med både badebasseng og en helt utrolig massasjestol, altså.

Uansett, det er jeg lyst til å skrive litt gran om idag er nettverksbygging! På starten av konferansen, var det en veldig klok man (som jeg ikke husker navnet på) som kom fra noe datagrier (som jeg heller ikke husker navnet på). Det er nemlig det viktige med hans foredrag jeg husker, og det skal jeg dele med deg nå!



Fiskegarnet
Han anbefalte at man burde bruke mye tid på å utvide nettverket sitt, få flere bekjente, venner, kamerater, venninner, kjente og familie. Utvide nettverket sitt kan ha mange positive sider, som jeg skal komme mer inn på litt lengre nedover på siden. Men hva er egentlig et nettverk. Siden man ikke kan være over alt på en gang, ha all kunnskap, ha all spisskompetanse, ha alle egenskaper i sinn hule hånd, er det nødvendig å kjenne andre som har disse egenskapene. Man kan forestille seg at et nettverk er som et garn, med et lite garn er det ikke så stor sjanse for å fange fisk, men om du har et stort gran har du større sjanse til å fange flere og større fisk. Fisker er ekvivalente med muligheter. Maskene i garnet må også være i riktig størrelse, ikke for små og ikke for store. Ikke for løst, ikke for stramt.

Seks ledd fra å kjenne Obama
Vi gjorde et tankeeksperiment. Tenk deg hvilken som helst person i verden. Tenk deg at du vil møte denne personen. Nettverket ditt muliggjør møtet. Du kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen som kjenner  noen som kjenner som kjenner Obama. Desto større nettverk, desto færre ledd trengs i kjeden. Mulighetene er uendelige med et stort nettverk. Dessuten vil man bli flinkere til å snakke, mer utadvent og bedre selvfølelse. Listen er endeløs. Her passer det kanskje bra å si at ingen ting burde overdrives.

Kunsten å gre garnet
For å fortsette litt på fiskegarn-lignelsen, så er det et viktig poeng at man må bruke tid og krefter på å gre garnet, holde det ved like, fikse maskene og hull. Man må vel også si at det er viktig å bruke nettverket i riktig element og bruke det på en nyttig måte. Ikke kan det bare kastes ut i en stor klump for så å forvente å fange fisk. Nei, det må settes ut litt etter litt. Slik er det også med vårt sosiale nettverk. Det må holdes ved like og brukes på riktig måte. Ett nett kan ikke brukes til alle fangstmetoder. Det har ikke noe for seg å prøve å fange plankton med et fiskegarn!


Eiketreet
Selv om jeg synes min lignelse om garnet var ganske som genialt, brukte foreleseren lignelsen om eiketreet for å belyse en annen side med nettverksbygging. Som i praksis forteller det samme som at du høster, som du sår. Det er nytteløst å ønske seg eikenøtter uten at du mange år før plantet et eiketre. Selv om jeg ville stille spørsmålstegn ved hvorfor du absolutt må ha eikenøtter. Uansett er nettverksbygging/få bekjente/få venner/ er derfor noe man burde begynne med så fort som mulig. Plutselig en dag kommer du på hvor flott det hadde vært om du kjente noe som kunne hjelpe deg. Begynn derfor med å skape ditt nettverk i dag. Ikke forvent å få noe tilbake, med en gang.
Gi mye mer enn du tilsynelatende får tilbake. Innstill deg på å bli kjent med så mange nye mennesker som mulig, kanskje er du heldig å finner drømme dama/mannen, eller kanskje du faktisk finner deg selv. Dette er ikke en one-night-stand, dette er ikke en on-off aktivitet, det finnes ingen snarveier.

Givers gain! 

Dra ut! Bygg nettverk!
Hilsen Louis Wibe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar