26.03.2012

Egoisme og systemet



Jeg har den oppfatning av at alt henger sammen med alt. Og jeg tror at om man virkelig tenker seg om vil man finne ut at det er ingen ting som eksisterer uavhengig av andre ting. Ting er avhengig av andre ting. Slik jeg er avhengig av andre. Med noen ting er det selvfølgelig lett å se denne sammenhengen, for eksempel den gjensidige avhengigheten mellom blomster og bier. Men andre ganger kan det være vanskelig å se, men det betyr ikke at en sammenheng og en påvirkningen i realiteten er fraværende. Den er bare utenfor vår fatteevne. Min eksistens er direkte avhengig av andre tings eksistens. Alt fra det at jeg må blitt satt ut til livet i denne verden, til at jeg må ha en jord å gå på til at jeg er avhengig av at noen dyrker maten jeg spiser. Vi eksisterer ikke alene. Alle ting eksisterer i et nettverk, et system, med gjensidig fordelaktige og ufordelaktige påvirkninger. Vi er en del av systemet. Systemet og individet er uadskillelige.


Jeg holder ditt hode i mine hender,
som du holder mitt hjerte i din ømhet.
Slik allting holder og blir holdt av noe annet enn seg selv.
Slik havet løfter en sten til sine strender, 
slik treet holder høstens modne frukter, 
slik kloden løftes gjennom kloders rom.
Slik holdes vi begge av noe og løftes
dit gåte holder gåte i sin hånd
Fra Mot en verden av lys, 1963 av Stein Mehren



Folk snakker om at vi er egoistiske. Det er jeg helt enig i. Vi er egoistiske. La oss prøve å tenke oss litt om, å prøve å si noe om hva som er det mest egoistiske å gjøre. Hva er det som gavner meg som enkelt individ mest? Hva er mest lønnsomt for å sikre vår eksistens? Jeg har skrevet litt om hvor avhengig vi er av alt annet. Avhengighet av systemet, eller for å være mer konkret, vi er en del av systemet (om vi ikke hadde vært det kunne vi ikke ha eksistert). Jeg mener at det å skade eller ødelegge systemet som vi direkte er avhengig av ikke gavner meg som enkeltindivid. Hvorfor? Fordi jeg ødelegger mitt grunnlag for overlevelse. Det kan være veldig enkelt å se denne direkte sammenhengen om du slår ihjel bonden som dyrker maten du spiser. Men det kan også være handlinger jeg gjør som får konsekvenser som strekker seg langt utover min fatteevne, men som fremdeles skader systemet, og i siste instans også meg selv. Siden vi og systemet er uadskillelige. Poenget er uansett at om du skader systemet, skader du degselv (jeg kommer til å diskuterte selvet i senere innlegg.)

En direkte konsekvens av denne systemtankegangen blir nødvendigvis at man ønsker å minimere sitt skadeomfang på systemet. Siden jeg er avhengig av systemet for min overlevelse. Det betyr med andre ord at det som er godt for systemet er godt for meg. Når vi først har kommet hit, kan tankene går i alle mulige rettinger. Her må vi trå forsiktig. Hva er godt for meg? Med andre ord; Hva er godt for systemet?

Først må vi analysere hvilken plass du og jeg har i systemet. Det er vel en ganske så logisk slutning å ta at vi er mer avhengig av systemet, enn at systemet er mer avhengig av oss. Hadde vi ikke eksistert ville det nok fremdeles systemet eksistert (det er en antagelse jeg tar). For jeg tror ikke at systemet er laget omkring min eksistens, nærer det motsatte. Det skal likevel sies at vårt individuelle potensielle påvirkningskraft på systemet kan være ganske så stor. Vi er "heldige" som eksisterer med det settet med egenskaper som vi er utrustet med. Disse egenskapene, kan på dette nivået av universet ha stor innvirkning. Men det vil nok ha så å si ubetydelig påvirkning på hele universets sammensetting. Det er helt avhengig av hvilken del av skalaen vi jobber på. Mine handlinger kan potensielt ha stor innvirkning på eksistensen av ting på vår planet, som igjen kan ha effekt på sol systemet, som igjen kan ha effekt på galaksen, osv. Men desto høyere nivåer vi går på desto mindre vil min handling alene være utslagsgivende (men et korn med ris kan tippe vekten).

La oss gå tilbake til det nivået som mine handlinger har veldig stor innvirkning. De jeg bor med vil bli veldig påvirket av mine handlinger, slik jeg er veldig påvirket av deres handlinger. Det er ganske innlysende at i lokalsamfunnet kan enkeltpersoners handlinger forme alt fra avløpshåndtering eller beskyttelse av en salamanderdam. Også på et høyere nivå, nasjonalt og globalt, kan man si at våre handlinger gode som onde kan skape store ringvirkninger. Enkeltindivider kan påvirke både negativt (Ta bare 22. juli) eller positivt (rettighets og frihetskjempere som Mohatma Gandhi).

La oss ikke henge oss så opp i hva som er riktige og hva som er gode handlinger, jeg skal skrive om det i senere innlegg. Men jeg håper at det jeg har skrevet til nå i dette innlegget belyser hvordan vi kan påvirke systemet som vi er en del av. Og at det er noe vi ikke kan glemme. Det er noe vi må prøve å ha med oss hver eneste gang vi gjøre noe eller velger å ikke gjøre noe. Alt henger sammen.


Håper det fikk fram noen tanker. Om det er noe du ville ha lagt til eller er uenig i; så skriv en kommentar :)

Hilsen Louis Wibe



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar