07.11.2011

Møte med adferdsforskere ved UMB (+ en uke til markeringen)

Møte med adferdsforskere ved UMB
I dag har jeg vært å snakket med etnologer ved pelsdyrfarmen på UMB. De var veldig imøtekommende. Jeg fikk muligheten til å oppklare ett par ting iforhold til hva jeg egentlig mener med denne markeringen.
At dette egentlig ikke er en kritikk hvorvidt denne farmen følger reglene eller driver med adferdsforskning (noe de gjør i aller høyeste grad). De fikk meg til å revurdere en rekke argumenter jeg har mot pels, en rekke argumenter jeg har brukt før, jeg ser nå at mange av dem ikke er gyldige. De pekte på uttalelser som ikke lenger er relevante og som ikke grunner i vitenskap. Jeg ser nå i ettertid at det er mye jeg burde ha prosessert i hjernen to ganger før jeg uttaler meg. Tiltross for alt dette, sitter jeg fremdeles igjen med at markeringen mot pelsfarmen på UMB fremdeles skal holdes.

Alt for klær
Dette er en markering mot pelsindustri og at deler av den industrien foregår på Ås. At mitt universitet driver med forskning for pelsindustri, en industri som verken er økonomisk, miljøvennlig eller nødvendig.
Dyr lider for menneske av mange grunner, de fortjener verken å dø for å være vår mat, underholdning, medisiner, men aller minst av å være våre klær. Klær som vi helt fint klarer oss uten, som selges til skyhøye priser til rike vestkant damer og nittini prosent av blir eksportert til utlandet. Ingen dyr burde leve i bur hele sitt liv, for så å bli elektrifisert opp i rompa for å bli en pelskrage.

Ingen vitenskap
De mente at jeg ikke hadde noe vitenskaplig begrunnelse for å si at de ikke har det bra nok i burene. De mente at mine argumenter var lite gjennomtenkte og klipt limt fra dyrevernorganisasjoner. Det kan jeg vel være enig i. Jeg kan ikke bevise at de ikke har det bra nok. Jeg kan ikke bevise at de ikke får utfylt sine preferanser. Men jeg ser at de er begrenset til ett liv innenfor ett bru på størrelse med en stor handlevogn, jeg kan se at de ikke får løpe fritt, jakte, grave, finne make og dø naturlig. Nei, jeg har ingen bevis for at rev og mink trenger alle disse tingene. Det eneste jeg har er; medfølelse og følelsen av at jeg ikke ønsker at noen måtte leve under disse forholdene.

Andre dyr
De er veldig raske til å påpeke at andre dyr i andre næringer også lever under kritikkverdig forhold. For eksempel gris, kylling eller oppdretts fisk. De synes det er dumt å sette fokuset bare på pelsdyr (fordi de mener at de ikke lever under noen verre forhold enn noen andre husdyr) tiltross for at det er ett rovdyr. Det eneste jeg har å si til det er at: dette får være en start. Tro meg, ingen dyrevernorganisasjoner kommer til å sette seg i hvilestolen bare fordi vi ikke lenger driver med pelsdyrdrift. Selvfølgelig skulle jeg ønske at fokuset kunne vært like sterkt på for eksempel liggesår hos gris eller andre forhold der almenheten ikke har åpnet øynene. Det er slik at i denne saken har den vanlige mannen/kvinnen i gata begynte å få opp øynene. Derfor er fokuset sterkt på denne saken akkurat for øyeblikket.

Mange ting kunne vært gjort annerledesDet er mange ting jeg kunne ha gjort annerledes i forhold til denne markeringen, kanskje tok jeg meg vann over hodet, jeg skulle definitivt gjort haugevis av ting annerledes. Tiden kan fremdeles ikke skrus tilbake. Jeg ønsker heller ikke å gjøre det om jeg hadde muligheten, jeg har lært utrolig masse av denne erfaringen.

MARKERING SKAL DET VÆRE
Markeringen skal fremdeles være. Dette er ikke bare en kamp for at pelsdyrene skal slippe å leve under disse forholdene (selv om det er en meget stor del av det). Nedleggelsen av pelsdyrnæringen er ett symbol på at dyrevelferd skal stå foran unødvendige menneskelige ønsker. Pels er den største unødvendighet og det som er lettest å slutte med.

Hvorfor på UMB?Mange på UMB jobber kjempehardt for at dyrene skal ha det så bra som mulig. Denne markering er ikke for å motarbeide de. Dette er en markering for å vise ledelsen på UMB at motstanden mot Akershus siste pelsfarm er stor. At en pelsfarm ikke blir noe mindre grusom selv om det kalles en forskningsfarm. Vi må vis at motstanden mot pelsfarmer er stor over hele landet, uansett hvem som driver med det. UMB sin forskningsfarm er ikke utenfor kritikkområdet.

Møt opp klokken 17.00 ved bommen ved pelsfarmen på UMB, vi tenner telys! Du får også muligheten til å skrive under på underskriftskampanjen! Sjekk eveninfoen ved å trykke på linken:
http://www.facebook.com/event.php?eid=219063828153999

Tre kalver utenfor pelsfarmen på UMB. Foto: Louis Wibe

Hilsen Louis Wibe




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar